Sinine taevas kuskil alati ja kindlasti
paistab, ja kuigi meie kohal oli see seal Nagu vetel olles hallide
pilvedega kaetud, siis vähemalt vihma ei sadanud. Mingi aja pärast
tundsin, et purjeka juhtimine oli kuidagi imelik: rooli oli vaja
tavalisest märgatavalt suurema jõuga suruda. Tavaliselt on nii, et
sellistel puhkudel maksab asi võimalikult kiiresti välja selgitada
ja korda seada. Õnneks midagi hullu juhtunud ei olnud: lihtsalt see
ots, mis roolilehte püsti ehk siis vee alla tõmbab, oli lahti
tulnud, ja kuna roolileht on puust, siis ta oli veidi veest välja
kerkinud. Tühiasi antud situatsioonis, aga päris tugeva tuulega ja
muidu ka rasketes tingimustes võib selline väike aps päris
tülikaks osutuda.
Kuna saime oma purjeka vette ja liikuma
alles varasel õhtupoolikul, siis oli enam-vähem varsti vaja hakata
vaatama telkimiskohta. Õnneks ei ole Turu saarestik mingi Helsingi
lähedal paiknev arhipelaag, kus suvila on suvilas kinni. Turu
saartel juba telkimiskohti leidub. Kuigi, nagu esimesel päeval ja ka
mitmel järgneval kogesime, ega see nüüd alati nii lihtne ka ei
ole.
Randusime Innamo nimelise saare
idarannikule. Oli juba niivõrd õhtu küll, et oli selge, et kui
vähegi võimalik, peaks ööpeale jääma sinna, kuhu randume, s.t.
telkimiskoht oli vaja valida kohe esimese korraga ja kindlapeale.
Jaa, ega see põlismets, mis meid ees ootas, nüüd telkimiseks
ideaalne küll ei olnud. Telkimise jaoks on üldiselt vaja tasast ja
mitte kaljust ega liialt lopsaka taimkattega kohta. Teinekord on
sellise leidmine raske. Kuid peaaegu mitte kunagi võimatu, niisiis
leidsime. Mul oli kaasas tuliuus telk ja veidi ikka pabistasin ka, et
kuidas hakkama saame. Üht videot selle telgi ülespaneku kohta olin
vaadanud internetis pärsi mitu korda. Teadagi, sellistes videotes
lähevad need asjad lausa niks-naks, aga päris elus . . .? Päris
elus läks mitte just niks-naks, aga üllatavalt hästi küll. Telgi
püstitasime olude sunnil praktiliselt mustikapõõsastesse !!! Kuid
mis sellest! Oli ilus õhtu, taevas selgines, päike loojus. Sõime,
jõime veini. Võtsin taskust suupilli ja üle pika-pika aja üritasin
seda tinistada. Midagi ikka välja tuli, polnd hullu. See oli esimese
päewa lõpp.
Teisel päeval oli plaan minna
Ahvensaarele ja siis Houtskärisse, kus minu ammusel sõbral suvila,
ja suvilas - no muidugi - saun! Hommik nagu hommik ikka: äratus,
pesu(d), söögid-joogid, pakkimised ja otsad lahti. Midagi erilist
ei juhtunud. Kurss Ahvensaarele. Tuul, nagu tihti sel suvel,
enam-vähem peaaegu vastu, kuid siiski mitte päris.
Navigeerida ikka tuli. Eks ta alguses
veidi harjumatu oli, sest kaarditööd ei ole ma ju enam amm-ammu
teinud. Aeg-ajalt unustasin jälgida, kus olin, ja siis oli taas
veidi tegemist, et oma asukohale pihta saada. Navigaatorist oli
muidugi suur abi, aga ohh häda!! Navigaatoris olid kohanimed
rootsi-, kaardil aga soomekeelsed. See tekitas probleeme siis ja
edaspidi, sest kohanimed ei ole alati tõlgitud, ja kui ka on, siis
minu rootsi keel piirdub enam-vähem selle lycka till - iga.
Tuult oli, aga ega liiga kiiresti küll
edasi ei liikunud, nii et Ahvensaarele jõudsime alles korralikul
pärastlõunal.
Uskumatu, aga praegu mõnes mõttes
unises Turu saarestikus kihas kunagi, nii sada aastat tagasi, hoopis
teistsugune elu, kui praegu. Ahvensaarel näiteks oli kunagi kaks
lubjakivikaevandust ja rannas lubjapõletusahjud oma pikkade
korstnatega. Praegu on kaevandusest saanud järv, ja korsten on juba
ammuilma amputeeritud. Mingi salapära kogu koha aurasse on siiski
jäänud, nii et genius loci ehk
koha hoidja ehk haldjas elab neis paigus veel kindlasti oma ontlikku
elu.
Ahvensaari oli meie
reisi põhjapoolseim tipp, niisiis võtsime peale väikest einet
kursi tagasi lõunasse, või õigemini sõitsime ümber saare
põhjatipu ja alles siis pöörasime lõunasse, et jõuda
Houtskärisse. Ilm ei pakkunud meelele sugugi ei rahu ega rõõmu.
Taevas, mis päeval oli meeldivates rünkpilvedes, oli uuesti halliks
muutunud ja andis usutava lubaduse peagi algavaks vihmaks. Ühtlasi
oli ka pööranud tuul, puhudes veidi vastu, aga kui ikka väga
pressisin, siis enam-vähem lõunasse kursi välja rebisin, kuni
oligi vaja võtta kurss läände. Siis hakkas sadama. Sadu ei olnud
tugev, kui kindlasti rohkem kui mingi seenevihm.
Vahest
on nii, et mingi koht oleks kui ära nõiutud. Mu mäletamist mööda
oli see Hjälmholmi nimelise saare juures. Kui minu purjeka nimi
viitaks kuidagi hobusele, siis ma väidaks, et ta hakkas lihtsalt
perutama. Jänese kohta jääb vaid üle tunnistada, et ta muutus
tujukaks. Paremal halsil liikudes, no mingi totaalne jama: kogu aeg,
kui veidi-veidigi tihttuulde pöörasin, hakkas Jänku ise pautima.
Ja nii mitu korda. Tegin siis neid spontaanseid paute ja vaatasin
vaskaul halsil sõites, enam-vähem, et missuguse nurga alla saaks
minna paremal halsil. Proovisin uuesti paremat halssi, ja jälle sama
jama. Noh, kui sellest kohast mööda sain, oli kõik korras. Mõtlen
vahest, et küllap sellisest ja sellistest müstikustest on sündinud
nii mõnigi legend siia ilma.
Seekord legendi ei
tulnud, ja minu seiski ei olnud õnneks veel mitte legendaarne, vaid
väga proosaline: sadas vihma, mis vaikselt, kuid järjekindlalt
tugevnes, tuul vaibus, ja päev loojus. Pimedaks hakkas juba tasapisi
minema. Arvestasin, et kui purjega sõidan, oleksin olnud kohal
kaugelt üle südaöö. On üks elu suuri kunste tabada ära see
hetk, mil peab järele andma. Kui ei ole mõtet enam punnida ja
junnida. Purjetades on need hetked näiteks rehvimine, sadamasse
varju minek, kuid ka purjede alla laskmine ja mootori käivitamine.
Nüüd oli just see viimane hetk mulle kätte jõudnud. Oli mõistlik
purjetamine lõpeteda ja muuta Mere Jänku mootorpaadiks. Põrina
saatel kulgeski sõit hulka kiiremini.
Pärale sõbra
suvilasse jõudsime veel "selle päeva" sees, kuid väga
hilja. Olime nii keskmiselt külmast kanged. Sõpra ennast küll
kohal ei olnud, aga tema lahke ema oli sauna sooja pannud, ja sinna
jooksujalu siirdusimegi. Oli väga mõnus olla.
See oli teise päewa
lõpp.
No comments:
Post a Comment