Sadamast välja saamine osutus oodatust
raskemaks ja keerulisemaks. Nagu eelmises osas mainisin, oli tuul
tugev ja otse vastu. Loovimiseks on sel juhul Noblessneri muidu nii
sõbralikus sadamas väga kitsas ala. Pautimisega oli selgelt
raskusi. Ei saanud kuidagi aru, et mis jama see siis oli, et kuidagi
ei saanud nina tuulest üle. Proovisin nii ja naa, no ei tulnud
välja. Piinlik tunnistadagi, aga kohati oli minek nagu ühes Stalini
teose pealkirjas, et üks samm edasi, kaks tagasi. Jah, nagu oleks
vana Joss ise meid kiusanud. Lõpuks saime siiski kitsaimast kohast
läbi ja asi hakkas laabuma. Sadama suus oli oodatult väga ebamugav
lainetus. See tekib ikka siis, kui tuul ja laine otse vastu kaid
käivad ja lained kaist tagasi põrkavad. On selline tunne, et saad
aru küll, et ikka väga kõwasti lainetab, aga kui küsida, et kust
poolt lained tulevad, saab ainuõige vastus olla vaid, et igalt
poolt.
Saime ka sellest ristlainetusest läbi. Vahepeal hakkas vihma päris korralikult tulema. Proovisin ikka veidi Tallinna lahe suu poole tüürida, aga eelnevad pingutused ja masendus olukorrast viisid sellisesse seisundisse, et vahepeal pidin juba endalt tõsiselt küsima, et kuhu ma ikka õige üldse minna tahan.
Panin tähele, et suurema lainega
loovides oli vasaku halsiga sõites parema pontooni nina väga tihti
laines sees. Kotid, mis seal olid, said sageli veega kaetud. See
pirdudas ka korralikult hoogu. Aimaisn veidi aja pärast ka põhjuse:
rasked kotid said pandud liiga ette. Nagu õhtul selgus, oli mitmes
kotis lisaks veel vett, ja ühes neist kohe eriti lahkelt. See oli
õnnis teadmatus, sest kui ma oleksin teadnud õiget olukorda, oleks
see veel rohkem meelehärmi teinud.
Rassisime aga edasi. Ma ei teagi
täpselt, miks, aga millegipärast läksin Miinisadamast möödudes
lainemurdja-kaile liiga lähedale. Ühel hetkel sain aru, et lained
on nii tugevad, et kai otsa minek on vältimatu. Oli tõesti väga,
väga valus näha, kuidas suured lained minu Mere Jänkut vastu
teravaid kive ja betooni peksid. Mulle ei meeldi isegi youtubest või
muudest videotest selliseid kaadreid vaadata, kus lained laeva karile
peksavad. Mis siis veel rääkida, kui oma laev niisuguses seisus on.
Aerudega kaist lahtilükkamisest ei olnud mitte vähimatki abi.
Hüppasin vööni külma vette ja üritasin oma Jänkut nii pöörata,
et purje tuulde saaks. Lõpuks see õnnestus ja kuidagimoodi saime
kaist eelmale, aga see tunne ja tunnetus, et kui palju ikka laines
jõudu on, jäi väga hästi meelde. Õhtul tuli Andresega sellest
intsidendist juttu ja ta mainis, et tal tekkis sel hetkel küsimus,
et kas mitte ei peaks vaikselt hakkama tagasiteele mõtlema. Ma
natuke valetasin talle siis, et mul ei tekkinud sellist küsimust.
Tegelikult küsimus tekkis, aga tunnet mitte.
Olin vees olemisest läbimärg, sadas
vihma, puhus tugev tuul, õhutemperatuur oli mitte üle 12 kraadi,
aga eelevale vaatamata olin täis veendumust ja tahet edasi minna. Ma
ei teadnud, mis kell oli, aga miski minus hakkas ütlema, et meil
saab olema oma eesmärgi täitmisega - kolme päevaga Virtsu jõuda -
probleeme.
Esimese pontooni nina oli ikka
ebamugavalt raske. Peale tõsiasja, et see tihti lainesse sisse
tõmbas hakkasin ka aimama, et probleemid pautimistega olid samuti
ilmselt seotud liiga raske esiosaga.
Paljassaare nina juures hakkas ilm
veidi paranema. Kuidagi soojemaks läks. Päike küll ei paistnud,
aga kuskil eespool juba selget taevast näha oli. Mingil hetkel
kukkus tuul ära. Otsustasime Andrese initsiatiivil, et nüüd on
õige aeg mootorit proovida.Pärast paari tühja tõmmet õnnestus
Andresel mootor käivitada. Sõitsime mõned minutid mootoriga ja
kuna tuul tõusis, siis jätkasime taas tuule jõul.
Ikka loovides, ikka loovides kulges
meie tee. Tuul oli vahepeal tegelikult päris meeldiv, aga pärast
Tabasalut hakkas korralikult tugevnema. Tuule tugevuseks pakuksin
10m/s ja laine kõrguseks 2m. Oli, niisiis, tugev tuul ja sured
lained, mis küll hoopis laugemad kui Tallinna lahes. See tähendas,
et parem esimene nina enam lainet niiväga ei kündnud. Tõesti,
imetlesin seda nõtkust, millega Mere Jänku neid suuri laineid
võttis. Samas pean möönma, et mingi kukla tunne ütles, et veel
tugevama tuulega ei oleks enam päris ohutu sõita. Mingeid ohu märke
ma küll ei näinud, aga vaatamata sellele et lained olid laugemad,
olid nad siiski päris kõrged, ja nendest üle ronimine paadilt
teatud akrobaatikat nõudis. Katamaraanid ju üldiselt väga küljele
ei kaldu, nagu ühekerelised paadid seda teevad. Mis tähendab, et
katamaraan ei hoiata, vaid kui hetk saabub, siis läheb ümber üsna
kiiresti ja otsustavalt.
Tegin otsuse, et kui tuul juba
laineharjadelt vett pritsima hakkab, võtan kursi otsejoones kaldale.
Tuul küll ei tugevnenud, aga samas sain aru, et sõitsime juba
selgelt õhtu poolel, ja meie edasiminek oli tänu krüssamisele
üpris aeglane. Olime mõlemad läbimärjad, ja otsustasime, et enam
mõtet kui edasi purjetada, on minna kaldale, lüüa laager üles ja
nautida looduses telkimisega tekkivaid hüvesid.
Otsus oli väga õige seda enam, et tol
hetkel ei teadnud ma sellest halvast üllatusest, mis mind kaldal
ootas. Sõitsime väga ilusasse Muraste randa. Pärast väikse
lainemurru läbimist saime rahulikku vette, kus oma paadi kaldale
vedasime. Päike veel paistis ja soojendas. Hakkasime oma kotte
kaldale viima ja neid lahti pakkima. Halb üllatus oli kohe-kohe
minuni jõudmas.
1 comment:
Esimese päeva kokkuvõtteks võiksin mina öelda, et esimesed tunnid, mis sadamast väljasaamisele kulusid, ei olnud just kõige optimismi sisendavamad. Eriti kehv tunne oli, kui lained meid vastu lainemurdja-kaid peksid ja siis meid sadamasse tagasi lükkasid. Tuli aga uuesti rassima hakata. Kui lõpuks merele sai, oli päris suur kergendustunne. Siis sai esimese väikese soojendava lonksu rummi võetud ja sellega oli reis justkui alanud. Tuul oli tugev ja lained suured, aga enesetunne hea.
Kotte oli laeva peal tõesti palju (vahetusriided, telk, magamiskotid, söögid-joogid, jne) ning pisut kehv oli vaadata, kuidas kogu meie reisikraam vahepeal lainetesse sukeldus, kuid me ikkagi sõitsime. Valdavalt oli pakkimine tehtud korralikult ja õhtul võtsime kottidest välja kuivad asjad (v.a. Ahti telk ja magamiskott). Asjade paigutamise mõttes laeval polnud esimest ja teist päeva võimalik võrrelda - teisel päeval sai kõik oluliselt paremini tehtud ja laeva nina sai palju kergem.
Kui esimesel päeval kursi kaldasse võtsime, tekkis tahtmatu paralleel mõned aastad tagasi toimunud reisiga, kui umbes sama ajaga olime jõudnud Osmussaarele, nüüd aga kõigest Murastesse. Midagi pole parata - ilm ja tuule suund on purjekamatkal ikka väga olulise tähtsusega.
Post a Comment