Jun 12, 2012

Teekond Tallinnast Virtsu (poole), osa 1


Idee purjetada Tallinnast Virtsu tekkis vist kuskil talvel. Juba aastakümneid on Virtsu lähedal igal aastal aset leidnud minu keskkooliklassi kokkutulek. Siiani on sinna Tallinnast mindud bussiga, autoga, motorrattaga ja jalgrattaga. Mõtlesin, et miks ka mitte lisada loetellu purjekas. Panin silmad vidukile, mõtlesin oma eelnevatele purjetamistele Tallinna ja Osmussaare vahel, ja tulin otsusele, et hea tuule korral võtaks reis aega kolm päeva: esimese päeva õhtuks Pakri, teise Vprmsi-Hobulaid, ja kolmanda päva õhtuks päral. Minu eelnevad kogemused prjetamistest Osmussaare - Tallinna liinil olid küll absoluutselt seinast seina: veidi alla 9 tunniga Osmussaarest Tallinna ja üle 10 tunniga Tallinnast Lohusallu sõidud. Neile, kes kaarti ei viitsi vaadata selgitan, et Lohusalu on Osmussaarele purjetades enam-vähem poole tea peal.

Ettevalmistusi tegin selleks sõiduks nii, et muudkui vaatasin talv läbi tihti kaarti ja pidasin mõtteis plaane. On olemas selline ilmaennustuse lehekülg internetis, kus saab prognoosi näha 25 päevaks, Muidugi hakkasi neid ennustusi kohe jälgima. Olin väga rõõmus kui nägin, et ilm ei tule küll soe, aga tuul on kõik päevad just sobiva tugevusega ja väga õigest suunast.
Ostsisn endale Garmini navigaatori ja sinna kaardi. Ostsin ka igaks juhus satelliitjälgimisseadme, tänu millele hiljem googlemapsis nähtav olin. Seadmel on ka hädanupp. Minu kaaslane, sõber ja klassivend Andres ostis söögid, mina joogid. Manitsesin Andrest, et riietuma peab veekindlalt ja jalas peavad olema kummikud. Käisin ka ise kummikuid ostmas, aga kuidagi ei suutnud otsustada, kas peaks ostma lühema säärega purjetuskummikud või pikema säärega tavalised kummikud. Need purjeka omad on kergemad ja neil on õhem tald. Säär on laiem ja ilmselt on neid mõnusam jalas pidada kui paksema tallaga ja kitsma säärega "metsakummikuid". Lõpuks ei suutnudki otsustada (loll!!), kumb paar parem oleks ja arvasin, et kuna tuul on nii soodne ja mitte eriti tugev, siis selle väikse vee, mis paadis pritsib, peavad nahast matkasaapad ka vastu (loll! loll! loll! loll!).
Kui reisini oli veel umbes neli päeva jäänud, hakkas ilm prognoosides kuidagi kahtlaselt muutuma. Tuul ei olnud enam sugugu nii soodne ja ilm läks muudkui vihmasemaks. Siiski, veel paar päeva enne reisi algust olin seda meelt, et äkki mootorit vaja ei lähegi, aga hea küll, siiski esimene selline pikem reis ja Andresel varasem kogemus Happy Catiga puudus ka - võtsin ikka mootori kaasa.
Hommikul oli plaan startida võimalikult vara. Minu poeg Raimond lubas meid Noblessneri sadamasse viia. Viis ka. Kui asju maha laadisime, sadas vihma. Kui paati kokku panime, siis kohati ei sadanud. Siinkohal meenutan, kuidas ma küll eelmisel aastal ei tahtnud paati vihmaga kokku panna ja sellest oma blogis kirjutasin!
Paadi vettesaamine võttis aega oma kaks tundi. Tegelikult ma väga ei kiirustanud ka, sest lootsin, et ehk jääb vihm veidi üle sel ajal, kui paati kokku paneme. Ei jäänud. Tuul oli ma ei tea, kust ilmakaarest, aga päris tugev ja puhus ilma mingi pluss-miinuseta otse Noblessneri sadamasse sisse.
Viisime paadi vee äärde, pakkisime asjad peale, kinnitasime mootori, ja tõstsime paadi vette.
Asjade pealelaadimisest. Nagu peagi aru sain, tegime selle juures suure vea. Pärast esialgseid edutuid katseid Noblessneri sadama kitsast akvatooriumist välja purjetada üritasin moorit käima tõmmata, aga kuna mootor ei käivitunud, siis loobusin sest tegevusest. Ehk ikka ei oleks pidanud nii ruttu loobuma. Hakkasime, niisiis, valesti laaditud laevaga tugevas vastutuules ja kitsas sadamas rassima sadama väljapääsu poole.

(jätkub)

2 comments:

Andres Siitan said...

Juhtus see tõesti hilistalvel kui Ahti tegi mulle ettepaneku tulla madruseks reisil Tallinnast Virtsu. Sellised kutsed on mulle alati meeldinud ning meil Ahtiga on selja taga päris mitu pikemat meresõitu.

Seekord tabas mind aga bad luck, sest nädalapäevad enne sõidu algust tabas mind korralik haigus ning ega ma merele minnes ka veel sugugi terve ei olnud. Põnevus oli aga suur - seda enam, et nimetet alusega polnud ma varem kordagi sõitnud.

Kolmapäeva hommikul olin siis kehva tervist ja halba ilma trotsides külmas vihmasajus abiks Happy Cat'i sõidukorda seadmisel.

Ühe väga väärtusliku kogemuse võtsin seekordselt merereisilt endaga kaasa - et teksapüksid ei ole sobilik meresõidu riietus. Kuivi riideid oli küll mitu vahetust kaasas, aga kuivades ja soojades riietes olemise rõõm oli üürike, sest kohe peale esimest suuremat lainet või vihmavalingut lubasin ma endale, et järgmine kord sarnastes oludes merele minnes saavad mul jalas olema veekindlad püksid.

Noblessneri sadamast tugevas vastutuules välja krüssamine võttis väga palju rohkem aega kui oleks eales arvanud, aga ühe asja üle olin ma väga õnnelik - nimelt oma madruse staatuse üle. Polnud vaja muud teha kui käsku täita ja kogu vastutamise ja võib olla isegi muretsemise töö jäi reisikaaslase teha.

Andres Siitan said...

See oli tõesti hilistalvel, kui Ahti tegi mulle ettepaneku tulla madruseks reisile Tallinn-Virtsu. Mulle need ettepanekud on alati meeldinud ja meil on selja taga mitu ühist pikka merereisi. Seekord tabas mind aga bad luck ja nädalapäevad enne reisi jäin tõsiselt haigeks ning ega ma reisi algusekski terve polnud. Aga põnevust oli küllaga arvestades ka seda, et nimetet alusega ma polnud veel merel käinud.

Kolmapäeva hommikul, kui kehva tervist ja halba ilma trotsides sai külmas vihmasajus purjekat reisivalmis seatud, olin ma tänulik, et minu kanda jäid peamiselt vähest kvalifikatsiooni nõudvad tööd (näit pontoonide täispumpamine), sest need lihtsamad tööd andsid rohkem sooja kui eksperdi ülesanded.

Sellelt reisilt võtsin ma kaasa ühe olulise kogemuse - teksapüksid ei ole parim riietus merereisiks. Kuigi mul oli kuivi riideid kaasas mitu vahetust, oli rõõm kuivadest ja soojadest riietest üürike ja kestis kuni esimese suurema laineni või vihmavalanguni. Tõetasin endale, et järgmine kord sarnastes tingimustes merele minnes saavad mul jalas olema veekindlad püksid.

Tugevas vastutuules Noblessneri sadamast välja krüssamine oli oluliselt aeganõudvam kui oleks eales ette kujutanud. Aga mul oli suur rõõm oma madruse staatusest - polnud vaja muud teha kui käsku täita ja kogu vastutamise ja võib olla ka muretsemise töö jäi reisikaaslase kanda.