Purjereisid ei ole vennad. Õed ka
mitte. See just on üks purjetamise suuri võlusid, et kõik on uus
ja kordumatu, ning kui sulle veepeal loksuda veel meeldib ka, siis on
mis on, ja on nigu on, aga meeldib, ja ära ei tüdine.
Seekordne nädalalõpuseiklus leidis
aset Soomes Päijänne järves. See järv asub põhja-lõunasuunaliselt
Lahti ja Jyväskylä vahel. Pikkust üle saja kilomeetri, laiust
maksimaalselt 29 km ja pindala 1118 km2. Eestlastele on hea
pindalasid nii ette kujutada, et Hiiumaa on enam-vähem 1000 km2.
Tuleb välja, et Päijänne pindala on veidi suurem kui Hiiumaa oma,
aga enam vähem võrreldavad peaks nad olema.
Nagu Soome järvedes ikka, on ka
Päijänne järves palju saari. Saartel aga - palju suvilaid, mille
juurde kuulub loomuliku osana paras armaada mootorpaate, mis kõik
valjult põrisevad, kui nendega sõidetakse.
Enne matka huvitas mind eelkõige kaks
asja: ilmateade ja paadi veeskamiskoht. Jah, need ilmateated üldse.
Pean tunnistama, et enne viimaseid purjeretki oli mul nendesse rohkem
usku ja austust. Veel viimase 2-3 päeva vältel enne retke võib
tuul praktiliselt 180 kraadi muutuda. Väga muutub ennustus ka
temperatuuri ja sademete osas. Minu lugupidamine sünoptikutele - nad
teevad rasket ja tänuväärset tööd - aga pole ilmselt parata, et
ilm nii muutlik teinekord kipub olema. Vähemalt sain ennustustest
aru, et retke alguses reedel vihma ei saja ja et pühapäeval sajab.
Lubati, et sadu algab õhtul . . .
Paadi veeskamiskoha leidsin internetti
abiks võttes võrdlemisi hästi.
Kõva poldi asemel pehme nöör - pehmed väärtused! :) |
Umbes kümme minutit enne seda, kui
paadi vette oleksime saanud juhtus üks ebameeldiv intsident. Keegi
onkel tuli meie juurde ja küsis, kas meil oli ikka luba selleks,
mida me olime tegemas. No tule taevas appi! Mida (?!) me siis tegemas
olime?! Einoh, et kas see on minu auto ja kui kauaks kavatsen auto
sinna jätta jne., ja et ikka ei tohi. Seda, et migeid parkimist
piiravaid märke kuskil ei olnud, kontrollisime juba kohale jõudes
oma 2-3 korda üle. Ei mingeid verbaalseid, piktogrammilisi ega muid
semantilisi märke selle kohta, et autot ei tohi parkida just sinna,
kus see pargitud oli. Ei midagi, mis võiks keelata paadi veeskamist.
Ning üldse, keda see segada võiks, ma ei saa aru. Kummaline on asja
juures veel see, et mees ennast üldse ei tutvustanud. Äkki häbenes
midagi, ma ei tea. Kuna mul oli eelmisest aastast analoogilisest
situatsioonist kurb kogemus - aga siis ma tõesti olin omast
tähelepanematusest eramaal paati kokku panemas - võtsin madala
profiili ja püüdsin asja kokkuleplaslikult ja veidi alandlikultki
korda ajada. Asi laabus nii, et sõrmevibutus ja ära-enam-tee, kuigi
- mul oli Soome seaduste järgi kohe väga kindlasti õigus seal olla
ilma sõrme ega midagi muud vibutamatagi. Uhh, no see oli tõrv
meepotis, mis seal salata.
Purjekas kaldast lahti lükata! Just
nii! Suhted Vanaga klaariks! Tundsin, kuidas iga meetriga ja paudiga
eemaldus minust töönädal ja nii kõik see äsjane, kui ka
igapäevane argine jama. Pautima pidi taas päris korralikult, sest
pidime purjetama põhjasuunas, kust kaartest ka tuul puhus. Kuid ta
puhus. Ikka nõrgemini ja nõrgemini küll, kuid siiski. Ilus oli.
Seikleja ise |
Õhtu hakkas saabuma, oli vaja hakata
otsima "oma saart", kus ööbida. Selline leiduski
võrdlemisi kerge vaevaga (millise lause palun meelde jätta,
meenutan seda järgmisest retkest rääkides). Saar oli väga ilus.
Kitsas ja pikk. Väga madal, kuid ühes otsas veidi kõrgem, kus
leiduski sobi telkimiskoht ja väga vana tulease. Vana selles mõttes,
et selgelt mitte arheoloogiline, millele viitas lõkkeasemest paari
meetri kaugusel vedelev juba veidi roostes hiina termos.
Oli juba nii hiline aeg, et lõket enam
teha ei viitsinud. Mis ei takistanud aga tähistamast õnnestunud
randumist väikse veiniga. Mere Jänku vaatas meie toimetamisi
põõsast pealt.
Hommik oli ilus, soe ja
päikesepaisteline. Läksin saare idaservale silmi pesema, aga ranna
kivid olid nii soojad, vesi nii puhas ja ahvatlev, et väike suplus
muutus mõttest ja soovist teoks. Oli väääga mõnus.
Oma saar |
Tuul oli mõõdukalt nõrk, aga esialgu
puhus meid päris sirge kursiga saarest eemale. Kuni ta suunda muutis
ja hakkas enam-vähem vastu puhuma, kuni ta päris ära kukkus.
Kuna kuskile ju otseselt jõuda vaja
polnud ja ilm oli soe ning päikesepaisteline, võis paadis lihtsalt
olla. Kui lihtsalt olemine veidi tüütama hakkas, tühjendasime
kumbki kuksatäie veini ja lihtsalt olemine ei olnud enam tüütav.
Mis on kuksa? Kui "kuksa" oleks sõna ristsõnas, küsitaks
seda ilmselt nii, et "teatud jooginõu".
Tuulevaikus muudkui süvenes. Jah, ei
maksa arvata, et see on ebaloogilisus, et kuidas saab tuulevaikus
süveneda. Tavalises elus on see võib-olla tõesti absurdne väide,
aga kui sa oled purjekal, siis saab tuulevaikus süveneda väga
edukalt, ja antud juhul see süvenes lausa pööraseks
tuulevaikuseks. Tüütas ära kogu aeg ühe ja sama peisaazhi
vahtimine ja saime aru, et oli mõistlik haarata mõlad. Pealegi -
kuna oli pilvine ilm ja tegemist ikkagi saarestikuga, mis teeb
tuuleolud väga muutlikuks, siis tundus, et veidi eemal ikka tuult
olla võiks. Vastas tõele: veidi aja pärast sattusimegi tuulelaiku.
Nii see purjetamine jätkuski, tuulelaigust tuulelaiku. Vahepeal
tundus, et tuul muutub püsivamaks ja kannab meid ühte niinimetatud
looduslikku sadamasse, kuhu vahepeal otsustasime ööbima minna, kuid
ei.
Päijännes vähemalt, aga minu teada
ka mujal Soome vetes on palju looduslikke sadamaid, mille asukohad ja
kirjeldused võib netist kerge vaevaga leida. Sellistes sadamates on
teinekord telkimiskohad, lõkkeplatsid, kempsud (aga üllatus-üllatus
- neid mitte alati!). Tegelikult võib muidugi ööbida enam-vähem
kus iganes, aga hea on siiski teada nende sadamate asukohti.
Sadamakohti hooldavad tihti purjeseltsid. Mõnes neist on isegi väike
paadisild ja saungi.
Tuul oli nõrk, ja suund vastu. Olime
juba selgelt õhtu poolel ja saime aru, et oli vaja hakata mõtlema
laagrisse jäämisele.
Olime veidi aega tagasi sõitnud mööda
just ühest sellisest looduslikust sadamast ja otsustasime, et
mõistlik oli paadi nina allatuult pöörata ja sinna purjetada.
No comments:
Post a Comment