Ehk keegi, kes minu blogi on lugenud,
mäletab veel eelmise aasta Jaanipäeva purjetamist Tuusula järvel.
Tookord saavutasin purjetamises tõrjevõidu. Mis muu kui Võit oli
see, et vaatamata raskustele kõik, nii meeskond kui paat, enam-vähem
tervelt tagasi said. Sel aastal otsustasin peaaegu sama seltskonnaga
minna saavutama tõelist võitu. Võidupäeval ei tahaks mingeid
hinnaalandusi teha.
Et aga kõik ausalt ära rääkida,
pean alustama sellest, et juba eelmisel aastal hakkasin mõtlema
selle peale, et vaja oleks hankida gennaker. Kes ei tea, mis on
gennaker, siis neile selgitan: see on allatuulepuri nagu spinnakergi,
aga seda on lihtsam käsitseda. Võiks öeldagi, et gennaker on laisa
purjetaja ja turisti spinnaker, see kolmnurkne kaunitar.
Otsustasin endale gennakeri soetada.
Mõeldud - tehtud. Ühel päeval oli puri koos juurdekuuluva
komplektiga mu ees laual. Gennakeri heiskamiseks on vaja mastile
kinnitada üks alumiiniumist obadus, ja lisaks veel mõned plokid
mastile ja raamile. Obaduse kinnitamiseks on vaja puurida masti 4
auku. Aukude purimiseks on vaja metallipuuri ja drelli. Drell mul
oli, puur oli vaja osta. Nagu seda tihti juhtub, jätsin ostu
viimasele hetkele ja poes selgus, et seal oli minule sobivas mõõdus
vaid betooni- ja puupuure. Ostsisn puupuure 2 selle mõttega, et ehk
petan ära nii masti, puuri, kui ka enda ja õnnestub need augud ära
puurida.
Panin sõber Meelise sõbralikus aias
purjeka kokku. Paraku, kedagi petta ei õnnestunud. Hoopis puur läks
puruks ja drellipoolne ots tõmbas mulle kätte päris kena haava,
mis tuli puhastada ja plaasterdada. Vahepeal oli Meelise lahke naaber
Timo, kes oma tööks tegeleb metalli töötlemisega, toonud kodust
korralikud puurid ja obadus oli juba sama hästi kui paigaldatud.
Toreee!!!
Kinnitasin plokid, ajasin valli ja
soodi neile ettenähtud plokkidest läbi ja heiskasime gennakeri. Oli
ilus pilt vaadata, kui ta esimest korda tuule sisse võttis.
Tegelik purjetamine pidi toimuma
järgmisel päeval, ehk 23.06.
Vahepala ilmaennustusest: veel 22.06.
hommikul lugesin netist, et Võidupäevaks lubati päikesepaiselist
ilma.
Paadi veeskamise koht oli mul juba
kevadel valmis vaadatud. Sipoo vallas on üks romantiline koht, mida
teatakse Gambo kioski nime all. Seal on ilus kena väike
kiosk-kohvik, väike kai ja slipp ning piisavalt parkimiskohti
autodele.
Ilm ei olnud hommikul just paljulubav:
soe, kuid pilvine. Tuul päris hea, kuid ebameeldivate puhangutega,
mis tegi veidi murelikuks, sest kavatsus oli gennakeri esimest korda
kasutada, ning ei või ju iial teada, kuidas sellega hakkama oleksin
saanud. Otsustasin siiski purje kaasa võtta.
Kaldast eemale sõit kulges ladusalt.
Tõmbasin groodi üles alles mõnekümne meetri sõudmise järel: oli
kindlam sadama akvatooriumist välja saada. Jagasime Vanaga mõned
Underbergerid.
Kõik on täis (ehitatud) |
Tuul oli mõõdukas ja mõnus. Veidi
hakkas vaid muret tegema lõuna poolt üha tumenev taevas. Saime
sobivale allatuulekursile ja hakkasin juba päris-päris tõsiselt
gennakeri proovimisele mõtlema. Ühel hetkel märkasin, et paadile
lohiseb järgi üks pikk ots. Ohoh! Selgus, et tegemist oli gennakeri
valliga. Vall on äraseletatult see ots, millega puri üles
tõstetakse. Gennakeril on gennakeri vall, groodil ehk suurpurjel
grootvall. Valli normaalasend ei ole see, et ta paadile järgi
lohiseb. Midagi oli valesti. Olin kaldal igaks juhuks gennakeri
korraks heisanud, et vaadata, et kõik oleks korras jne. Ilmselt ei
olnud ma pärast seda valliotsa korralikult eelpoolmainitud obaduse
küljes olevasse stopperisse pannud, mistõttu ots libises ülal
mastis olevast plokist läbi ja oligi seks korraks gennakeriga ühel
pool.
Tuul oli isegi võrdlemisi soodne, kuid
veidi siiski pidin kitsamate väilade läbimiseks loovima. Mere poole
minnes jäi saari vähemaks ja vabat vett oli rohkem.
Igal mehel omad |
Võtsime kursi ühele juba enam-vähem
avamerel olevale saarele. Tahtsin teada, kas sellisel saarel keegi
elab, või oleks sinna ehk kunagi võimalus telkima minna. Tuul oli
meie kavatsuste jaoks päris soodne nii sinna kui tagasi matka
suhtes. Laine hakkas vaid rohkem tunda andma, ja Meelisel, kes istus
tuulealusel küljel, olid varsti reied korralikult märjad. Kuna
mõlemal olid jalas kummikud(!) siis jalad püsisid veel kuivad.
Nagu karta ja oodata oli, hakkas vihma
sadama. Esialgu mitte küll palju, aga oli selge, et niipea see sadu
üle ei lähe. Olin siiski eesmärgikindel, ja kuna ka Meelis ei
väljendanud ei sõna-, teo- ega zhestiga mingit soovi kohe tagasi
pöörata, purjetasime aga edasi. Seda enam, et ka Mere Jänku tundus
selgelt seda minekut nautivat.
Saareni jõudsime ja sain teada, et
tulevikus telkimissaarte nimekirja ei ole seda mõtet kanda: saarel
oli suvila ja veel mingi rajatis.
Kus siis kodu on? |
Tegime ümber saare auringi ja
hakkasime tagasi minema. Nüüd tekkis küsimus, et kust kohast me
õige tulime. Kuna mul oli navigaator kaasas, ei vaevunud ma minnes
eriti mingeid kalda- ja muid märke vaatama ega meelde jätma.
Hakkasin siis omast arust tagasi kurssi võtma ja imestasin veel, et
kuidas tuul küll just siis keeras kui meie auringi tegime. Nimelt
olin enne arvestanud tagasiteel pigem külg-pakstaaktuulega kui
loovimisega. Kummaline küll. Ei viitsinud kohe navit ka vaadata.
Meelis võttis õnneks navi oma hoole alla ja selguski, et tuule
suunaga panin päris täppi. Õigel kursil minnes pidigi see küljelt
puhuma. Kursiga läks aga viltu. Olin õigest kursist päris
korralikult mööda pannud. Olgu öeldud, et tegelikult oli mul veel
tavaline kompass ka kaasas, kuid ka see ei olnud tol päeval
piisavalt atraktiivne, et minu tähelepanu köita. Üheselt:
paha-paha, väga paha. Nii ei tohiks ikka purjetada küll. Lõbu
lõbuks, aga nagu isegi korduvalt olen öelnu, et navigare necesse
est. Pagan võtaks - navigeeri
siis, kallis mees, eks!
Vahepeal sattusime
peaaegu kõrvuti sõitma oma 25-27 jalase jahiga. Läksime enam-vähem
sama kiirusega, aga lõpuks ta ikka "tegi meile ära". Jaa,
aga kui ta meist möödus nägin, et tal ikka mootor vaikselt tiksus
ka. Niisiis, minu tubli Mere Jänku võib jahtidega rinda pista küll.
Saime oma kursi
siiski veel õigel ajal ja ära korrigeerida. Veidi sikk-sakitasime
küll hiljem ka. Ühel sellisel sakitamisel sõitsime enam-vähem
tihttuules, kui tuul tugevnes. Mitte pagina, vaid ühtlaselt. Mere
Jänku võttis kohe tuurid üles. Meelis oli haaranud navigaatori ja
luges mulle sõlmi: seitse ja pool, kaheksa, kaheksa-ja-pool,
kaheksa-koma-üheksa . . . Siinkohal ei pidanud ta enam vastu ja
hakkas mind ergutama, et "veel juurde paneksin". Minul aga
hakkasid mõtted liikuma hoopis selles suunas, et istusime teine
teises pardas. Laine ei olnud küll kõrge, aga kuna tuul piisavalt
tugev, siis see mind häiris. Läksin ta kõrvale pealttuulepardasse.
Enam nii kõwa tuult ei tulnud, aga kuni saarte vahele jõudmiseni
puhus üpris reipalt. Saarte vahel enam mitte. Paraku ei tähendanud
see, et vihm järele oleks andnud. Otse vastupidi - see hakkas alles
nüüd korralikult tugevnema. Kõigele lisaks osutus selle vaiksegi
tuule suund väga muutlikuks.
Otsustasime ühest
saarest mööduda teiselt poolt, kui olime minnes läinud. Korraga
nägime, et kahe saare vahele oli veetud väga suure tõenäosusega
elektrikaabel, õhu kaudu. Nüüd oli põhiküsimus muidugi see, et
kas minu Jänku ikka saab oma kõrvad nii pealigi tõmmata, et selle
kaabli alt läbi mahuksime. Keskustelu oli umbes selline, et: "saab";
"ei saa"; "saab"; "ei saa", ja nii
päris pikalt. Nagu sellistes situatsioonides ikka, paneb tõe paika
elu: saime. Ei saaks öelda, et väga napilt, aga ega seda varu sinna
ülemäära palju ka ei jäänud.
Varsti olimegi -
lakkamatu vihmakohina saatel muidugi - juba peaaegu sadama
akvatooriumis. Sellest lahutas meid vaid mõnisada meetrit vett. Kuna
tuul ähvardas päris ära kukkuda, aga vihm üldsegi mitte,
otsustasime aerutama hakata ja ma panin purjed kokku. Mis seal
salata, külm oli ka juba parajalt, ja mõlatsemisega lootsime veidi
sooja sisse saada, et randumiseks kont kange ja külm ei oleks.
Sadamassa saime ilusti-kenasti, paadi panime kokku vihmas. See oli
sel aastal juba kolmas kord paati märjalt kottidesse ajada!
Eelnevatest kogemustest teadsin, et sellises situatsioonis peab kogu
aeg tegutsema, tegutsema, tegustema. Niikui seisma jääd, on külm
ja paha ja ei jõua midagi teha.
Kohe saab päästetud! |
Paat autos ja auto
katusel, asusime tagasiteele. Einoh, lahe oli! Tore oli!
Absoluutselt!
Kuna
jõudsime tagasi Meelise ja Krista juurde lubatus hoopis hiljem, siis
kartsime, et äkki on meid juba leivalt ja seebilt maha võetud. Ei
olnud. Hoopis Krista, kes meie märjale olekule kaasa tundis,
toimetas meile mõlemale kiire tequila napsu. Või oli neid kaks?
Niisiis, olime saved by tequila.
No comments:
Post a Comment